Home > Uncategorized > Безсъние

Безсъние

Какво е безсъние? Това е трайно болестно състояние на организма, по времето на което той не може да спи спокойно (или въобще) и респективно – да отделя необходимото време за почивка.

Безсънието (insomnia) е често срещан синдром при ученици, студенти и възрастни хора, и се проявява сравнително рядко при по-млади организми. Обикновено е причинено от страх, безпокойство, невроза, паника, депресия, възбуждащи вещества или лекарства, кафета, енергийни напитки и т.н.

Бива разделено от лекари и специалисти на няколко типа, още няколко класа, и още няколко вида. Някой от тях са:
-”Леко” безсъние – продължава няколко дни до седмица – обикновено се изпитва когато човек е объркан, депресиран или притеснен относно предстоящо събитие с голямо значение – интервю за работа, контролно, изпит и т.н.
-”Средно” тежкото безсъние с продължителност 3 до 6 месеца. Още наричано “сезонно”, често бива обяснявано с тривиални причини – преместване, нова среда, смяна на времето, промяна в начина на живот и т.н.
Последният стадий – хроничното безсъние може да продължи с години, без да се изясни истинската причина за произхода и появата му. При него дългосрочните последици не са особено приятни – забавяне развитието на организма, мускулна атрофия и дегенерация, халюцинации, тежки психични разстройства и др.

Какво можем да направим?
Виждате вашият случай някъде измежду тези? Не ви звучат приятно последните редове? Питате се как се лекува безсъние?

1.Елиминирайте притесненията за безсънието
Първо, и основно – не мислете за безсънието като за сериозен проблем, докато той не се превърне в такъв. Т.е., докато не сте живяли 4-5 месеца със смущения в съня, нямате физически медицински проблем или синдром. Хубаво е да се прави разграничение мжеду безсънието и другите сънни болесни – временно нарушение на съня, сънна апнеа и др.
Притеснявайки се за вашите проблеми със съня, вие всъщност спомагате техните породители да продължават да ви тормозят.

Например – утре имате тежък теоретичен изпит? Трябва да сте свежи, за да сте максимално концентрирани и за да не се провалите?

Подобни мисли провалят вашия неособено важен сън. Вярвайте ми, проверено и изпитано е, правилна сутришна закуска, хубав половин часов душ след ставане могат да освежат организма така, че да не усетите липсата на сън. Придружено със кафета или енергийни напитки, нещата се закрепват съвсем, и почти няма да усетите разликата. А ако дори успеете да спите час-два, знайте че нещата са наистина наред, и това не може да ви попречи да покажете най-доброто от себе си.
Така че веднага отхвърлете мисълта, че ако не сте спали, това е причина(оправдание) да не си вземете изпита. Няма да мине!

2.Елиминарайте физическите неудобства
Звучи тривиално, но може да има огромно значение за качеството на вашият сън. Нова, по-мека възглавница и особено нов (специализиран) матрак могат да окажат огромно благотворно влияние върху вашата почивка. Ако си мислите, че хората са глупаци, защото си купуват специални матраци, и че те (матраците) са рекламирани и разпространени ей така, без причина – допуснете че може и да сте живели в заблуда.

3. Изморете се през деня
Правете нещо пред деня преди въпросния DDay. Ако само лежите, размахвате учебници и не вършите нищо, заспиването ви става още по-трудно. Станете, направете един хубав и лек крос преди лягане, вземете си бърз душ, и спете като къпани.

4. Успокойте се
90 на 100 от случаите на безсъние се основават на безпокойството. Трябва да опитате да постигнете някакъв вътрешен мир, макар и временно. Как ще го направите, за съжаление си остава строго индивидуална задача, която трябва сами да решите. Въпреки това, има една универсална “подсказка”, която можете да използвате – “Ще правя каквото трябва, а пък да става каквото иска!” – т.е. легнете си с чиста съвест. Направете каквото се иска от вас, знайте че сте дали максимума (или поне необходимия минумум) от себе си, и вече нещата са в Божиите ръце.

5. Мед и топло прясно мляко преди лягане
Една хубава лъжица мед, 2 чаши топло прясно мляко – за да повишите нивото на мелатонин в мозъка. Мелатонинът всъщност представлява вещество в мозъка, което спомага за вашата естествена почивка – сънят. В Англия дори продават прясно мляко срещу безсъние, издоено от кравите през нощта – така естественото ниво на естественото сънотворно в млякото е по-високо, съответно повече ви се спи ; )

6. Хапчета и медикаменти
Ако нищо от предишните 5 не ви помага, и безсънието ви продължавава наистина дълго време, може би е време вече да се обърнете към лекар. На теория медикаменти от рода на “Беносен” и “Зопикон” ви помагат да заспите. При мен на практика се получи точно обратното, така че ви съветвам да оставите този метод като крайна мярка.

About these ads
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

%d bloggers like this: